Siirry suoraan sisältöön

Smart 10 on todella suosittu tietopeli, joka haastaa pelaajien yleissivistyksen useilla eri aihealueilla. Tämä peli tarjoaa viihdettä sekä perheiden että kaveriporukoiden peli-iltoihin, tuoden niihin haastetta ja opettavaisia hetkiä. Tässä artikkelissa esitellään Smart 10 -peliä sen säännöistä erilaisiin pelivinkkeihin. Joten jos peli ei ole vielä entuudestaan tuttu, kannattaa jatkaa lukemista!

Mikä on Smart 10?

Smart 10 on hauska ja viihdyttävä tietopeli, joka on tarkoitettu 2-8 pelaajalle. Sitä voidaan pelata joko yksittäin tai joukkueissa. Tämän pelin ikäsuositus on +14, mutta siitä on myös saatavana erillinen junioriversio perheen pienemmille pelaajille. Tyypillisesti tämä peli kestää noin 30-60 minuuttia, ja sen säännöt oppii todella nopeasti. Smart 10 on loistava peli erilaisiin illanistujaisiin sekä perheiltoihin, sillä sen pelaaminen on helppoa ja nopeaa. Pelin tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä vastaamalla oikein eri aihealueiden kysymyksiin.

Nykyään peliin on saatavana useita erilaisia teemakortteja, joiden avulla Smart 10 -pelistä voi muokata juuri sellaisen kuin haluaa. Smart 10 on pienikokoinen ja helppo kuljettaa mukana, minkä ansiosta se sopii loistavasti myös matkapeliksi. Suomessa peliä valmistaa raisiolainen Martinex-pelitalo. Peli on nykyään käännetty jo 18 eri kielelle.

Smart 10 säännöt ja peliohjeet

Smart 10 on todella simppeli ja suoraviivainen peli, jonka säännöt oppii nopeasti. Ennen pelaamista sovitaan, mihin pistemäärään asti pelataan, ja nuorin pelaaja aloittaa pelin.

Jokaisella kierroksella esitetään yksi kysymys, joka näkyy pelilaitteen keskellä. Jokaisella kysymyksellä on myös kymmenen vastausvaihtoehtoa, ja oikeat vastaukset jäävät piiloon mustien nappuloiden alle. Pelaajat vastaavat kysymykseen vuorotellen myötäpäivään, ja oikeita vastausvaihtoehtoja on useampia. Kierroksen loputtua lasketaan pisteet eli se, kuinka monta oikeaa vastausta kukin pelaaja sai, ja ne merkataan pelilaitteeseen.

Tämän jälkeen aloitetaan uusi kysymyskierros. Se pelaaja tai joukkue, joka pääsee ensimmäisenä alussa sovittuun pistemäärään, on voittaja.

Kuinka peli etenee?

Smart 10 etenee kierroksittain. Jokaisella kierroksella esitetään yksi kysymys, ja vuorollaan pelaaja valitsee yhden vastausvaihtoehdon tai passaa. Jos vastaus menee oikein, pelaaja saa vastata uudelleen, kun vuoro siirtyy taas häneen. Jos pelaaja passaa, saa hän pitää kierroksen aikana keräämänsä pisteet, mutta ei saa vastata enää uudelleen.

Jos pelaaja puolestaan vastaa kysymykseen väärin, menettää hän kaikki kierroksen aikana saamansa pisteet, ja kierros päättyy hänen osaltaan nollille. Jokaisen kierroksen jälkeen pisteet lasketaan, ja ne merkataan pelilaitteessa olevaan pistelaskuriin.

Kysymysten esittäminen

Pelilaitteessa oleva kysymyskortti sisältää kysymyksen sekä kymmenen vastausvaihtoehtoa, jotka on sijoitettu ympyrän muotoon kortin reunoille. Jokaisella kierroksella otetaan uusi kysymyskortti, jonka vuorossa oleva pelaaja lukee ääneen. Kysymyskierroksen jälkeen vastausnappulat asetetaan taas paikoilleen, ja pelilaitteeseen asetetaan uusi kysymys.

Vastauksien valitseminen

Vastaaminen tapahtuu myötäpäivään yksi pelaaja kerrallaan. Vuorossa oleva pelaaja valitsee yhden vastausvaihtoehdon ja nostaa sen päällä olevan mustan nappulan pois, tarkastaen menikö vastaus oikein. Tämän jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle. Jos pelaajan vastaus meni oikein, saa hän vastata uudelleen, kun vuoro siirtyy taas häneen.

Pisteiden laskeminen

Jokaisen kysymyskierroksen jälkeen lasketaan pisteet, ja ne merkataan pelilaitteessa oleviin pistelaskureihin. Jokaisesta oikeasta vastauksesta pelaaja saa yhden pisteen, mutta jos pelaaja on kuitenkin vastannut väärin, menettää hän kaikki kierroksen aikana keräämänsä pisteet. Kysymyskierroksia jatketaan kunnes joku pelaajista saavuttaa alussa sovitun pistemäärän.

Vinkit Smart 10 voittamiseen

Smart 10 pelaamiseen voidaan hyödyntää tiettyjä niksejä, jotka voivat auttaa voiton saavuttamisessa. Ensinnäkin kannattaa keskittyä kysymyksiin, jotka liittyvät omiin vahvuuksiin. Ei kannata lähteä liikaa arvailemaan aiheista, joista itse ei tiedä paljoakaan. Jos et ole varma vastauksesta, on parempi passata ja säilyttää keräämäsi pisteet, kuin vastata väärin ja menettää ne.

Koska kyseessä on yleissivistykseen kohdistuva tietopeli, voit myös kartuttaa omia voittomahdollisuuksiasi harjoittamalla omaa tietämystäsi eri osa-alueista. Välillä kannattaa myös ottaa riskejä, varsinkin jos olet jäänyt pistesaldossasi muista näkyvästi jälkeen. Välillä se arvaaminenkin voi osua oikeaan.

Yhteenveto

Smart 10 on hauska ja viihdyttävä tietopeli, joka tarjoaa tekemistä erilaisiin illanistujaisiin. Sen parissa päästään kilpailemaan yleissivistykseen kohdistuvien kysymysten parissa, jotka sijoittuvat hyvin erilaisiin aihealueisiin aina urheilusta historiaan ja maantiedosta musiikkiin. Tämä nopeatempoinen ja mukaansatempaava peli on saavuttanut suurta suosiota ympäri maailmaa, ja myös suomalaiset pelaajat ovat ilolla ottaneet sen osaksi peli-iltojaan.