Rahapelit ovat suositumpia kuin koskaan. Netissä on tuhansia kasinoita, joissa useissa voi pelata jopa tuhansia eri kolikkopelejä. Osa kasinoista tarjoaa myös muita rahapelejä. Netissä voi lyödä vetoa ja pelata bingoa tai pokeria. Kasinoita on niin paljon tarjolla, että kilpailu niiden välillä on kiristynyt hurjasti. Nettikasinoiden täytyy jatkuvasti houkutella uusia asiakkaita pelaamaan ja samaan aikaan pitää olemassa olevat pelaajat uskollisena omalle tarjonnalleen. Pelaajille ei nykyään enää riitä pelkkä ulkoasun erinomainen taso. Vaikka kasinolla pelaaminen viihdyttäisi ja käyttäjäkokemus olisi miellyttävä, ei se vielä riitä lojaalin asiakkaan takaamiseen. Tähän lisäksi vielä mahdollisimman laaja pelivalikoima, nopeat kotiutukset ja timanttinen asiakaspalvelu, ja kokonaisvaltainen kasinopaketti alkaa olla koottu. Vai alkaako? Mikä saa osan pelaajista edelleen vaihtamaan kasino-operaattoria? Bonusjärjestelmästä on muovautunut kiinteä osa kasinokokemusta netissä. Ilman bonuksia kasinon on hyvin vaikea pitää pelaajakantaa yllä.
Bonukset ovat tärkein työkalu kasinolle uusasiakashankintaan ja pitämään myös pelaajista kiinni. Suurin osa kasinoista tarjoaa ensitallettajan bonuksen. Miltei poikkeuksetta ensimmäinen bonus on se kaikkein herkullisin. Monet kasinot tarjoavat ensimmäisen bonuksen lisäksi tervetuliaispaketin. Se saattaa sisältää jopa 5 bonusta, joiden suuruus ja ehdot voivat vaihdella. Alun bonustykityksen jälkeen monelle saattaa iskeä antikliimaksi, kun bonustarjonta loppuukin. Kaikki parhaat nettikasinot toki lahjovat pelaajiaan vielä tämän jälkeenkin reload ja reaktivointi bonuksilla. Yleensä reload bonukset ovat kuitenkin kaukana tervetuliaisbonusten anteliaisuudesta. Tästä syystä moni pelaaja vie rahansa seuraavaan kasinoon, jossa voi taas lunastaa ensimmäisen talletuksen tuoman muhkean bonusrahan. Ensimmäinen talletusbonus yleensä vähintäänkin tuplaa talletuksen tiettyyn rajaan asti. Usein bonusrahan päälle jaetaan myös ilmaiskierroksia. Sekä bonusraha, että ilmaiskierrosten voitot sisältävät kierrätysvaatimuksen. Se tarkoittaa sitä, bonus tulee kierrättää peleissä tietty määrä ennen kuin se siirretään oikean rahan saldolle ja vapautuu kotiutettavaksi. Kasinon tervetuliaistarjous on yleensä 100% bonusrahaa talletuksen päälle 200 euroon asti. Määrät ja prosentit vaihtelevat joskus suurestikin ja joskus myös ilmaiskierrokset kuuluvat pakettiin.
Talletusbonusten lisäksi uusien pelaajien hankintaan käytetään myyntikärkenä ilmaisia bonuksia rekisteröinnin yhteydessä. Pelaajan ei siis tarvitse muuta, kuin luoda pelitili saadakseen ilmaispelit tai bonusraha käyttöönsä. Ilmaiskierroksia ilman talletusta jaetaan rekisteröinnin päälle yleensä 10-20 kappaletta. Peli on aina ennalta valittu, ja kierrosten arvo on määritelty minimiin. Palkinnon arvo on siis noin 2 euron luokkaa. Joskus bonukset ovat täysin kierrätysvapaita, eli kaikki voitot ovat käteistä. Mutta rekisteröinnistä saatavat bonusrahat ja ilmaiskierrokset sisältävät pääsääntöisesti kierrätysvaatimuksen. Niissä on usein myös maksimimäärä asetettu minkä pelaaja voi kotiuttaa bonuksesta. Kierrätysvaatimus voi olla melkein mitä tahansa 20 ja 99 välillä. Ahkera ja tarkka bonushaukka voi iskeä kiinni rahoiksi hyödyntällä kasinoiden ilmaisbonukset. Pienillä kierrätysvaatimuksilla olevista rekisteröintibonuksista on täysin mahdollista kotiuttaa voittoja pienellä tuurin avustuksella.
Pelaaminen voi olla ilmaista myös konsolipeleissä tai mobiilisovelluksissa. Peli itsessään ei maksa mitään, kun sen hankkii. Joskus ilmaisversion ostaja tosin huomaa, että tarvittavat päivitykset ja laajennukset maksavat. Ilmaispelien tekijät tienaavat myös rahaa mainostuloista ja pelin sisäisistä ostoksista. Netistä löytyy toki täysin ilmaisia ja ilman välkkyviä mainoksia olevia pelejä. Eräs ohjelmoija sai huomata, että tällaisille peleille on tilausta, kun hänen kehittämä pelinsä suosio lähti lentoon. Josh Wardle ei halunnut mitään kaupallista hyötyä tuotteestaan eikä näin ollen edes patentoinut peliä tai rekisteröinyt sen tuotemerkkiä. Valitettavasti ilmaispelit on helppo kopioida ja toiset vähemmän epäitsekkäät pelitehtaililjat halusivat ratsastaa Wardlen luomalla hypellä ja kaupallistivat pelin.