Paskahousu on suomalainen korttipeli, joka tunnetaan laajasti erilaisissa kaveri- ja perhepiireissä. Tämä peli on monelle mukava muisto lapsuudesta, jossa naurusta ei tullut loppua. Paskahousun yksinkertaiset mutta ovelat säännöt tekevät siitä sekä viihdyttävän että koukuttavan. Peli, jossa jostakusta tulee paskahousu, ei voi olla muuta kuin hauska. Vaikka peli vaikuttaa helpolta, siinä on kuitenkin useita taktiikoita ja muunnelmia, jotka pitävät kokeneetkin pelaajat varpaillaan.
Mikä on Paskahousu?
Paskahousu on korttipeli, jota pelataan tavallisella 52 kortin pakalla. Pakasta otetaan jokerit pois. Pelin tavoitteena on päästä eroon kaikista korteistaan. Viimeiseksi korttinsa käteen jäävä pelaaja on paskahousu eli häviäjä. Peli on eräänlainen strateginen ”puserruspeli”, jossa pelaajien pitää suunnitella, mitä kortteja pelata ja milloin. Tämä tekee pelistä sekä hauskan että haastavan, varsinkin kun mukana on enemmän pelin luonteen ymmärtäviä pelaajia.
Paskahousu säännöt ja peliohjeet
Peliin voi osallistua 3-6 pelaajaa, mutta parhaiten se toimii noin neljän hengen ryhmässä. Aloittaja valitaan satunnaisesti, ja pelin kulku etenee myötäpäivään. Säännöt oppii helposti, kun ensimmäisessä on mukana joku, joka tuntee jo pelin. Hän voi ohjeistaa muita samalla, kun pelataan.
Pelin kulku
Pelaajille jaetaan tavallisesti 5-6 korttia kullekin, ja loput kortit muodostavat vetopakan. Pakan päällimmäinen kortti käännetään kuvapuoli ylöspäin pöydälle, ja siitä alkaa pelipino.
Pelaajien on tarkoitus laittaa vuorollaan kortti pelipinon päälle. Kortin täytyy olla yhtä suuri tai suurempi kuin edellinen kortti. Jos pelaajalla ei ole sopivaa korttia, hän joutuu nostamaan pelipinon kortit itselleen, ja hänen vuoronsa päättyy.
Korttien arvojärjestys noudattaa tavanomaista: 2 on alin ja ässä korkein. Kuvakorteilla on erikoisia sääntöjä, joista lisää seuraavassa.
Erityiskortit Paskahousussa
Pelissä on muutamia erityiskortteja, joilla on erityisen isoja vaikutuksia pelin kulkuun. Erityiskorteilla saatat välttää se, että sinusta tulee paskahousu. Paskahousun erityiskortit ovat nämä:
- Kymppi on puhdistuskortti. Kun pelaaja laittaa kympin, koko pelipino poistetaan pelistä, ja seuraava pelaaja aloittaa uuden pinon.
- Ässä on korkein kortti, ja sen pelaaminen nollaa pelipinon. Seuraava pelaaja aloittaa uudella kortilla.
- Kuningas toimii kuten ässä. Sen pelaaminen tyhjentää pinon, ja seuraava kierros alkaa.
Pakkaa ei saa penkoa
Pelaajat eivät saa katsoa vetopakan kortteja etukäteen eivätkä penkoa pinoa valitakseen, minkä kortin haluavat nostaa. Tämä sääntö on olennainen osa paskahousun luonnetta. Se tuo peliin lisää arvaamattomuutta. Koska pelaajat eivät voi kontrolloida, mitä kortteja he saavat vetopakasta, heidän on pelattava harkiten ja sopeuduttava vauhdikkaasti uusiin tilanteisiin.
Tämä rajoitus tekee pelistä sekä reilun että jännittävän, koska vilppi tai ennakointi ei ole mahdollista. Jokainen siirto voi tuoda mukanaan yllätyksiä. Tuuri voi kääntyä suuntaan tai toiseen. Pelaajien on luotettava paitsi omaan strategiseen ajatteluunsa myös onneen, kun he joutuvat nostamaan kortteja ikään kuin silmät sidottuina. Vilkkaan pelin keskellä epävarmuus vetopakan suhteen tekee jokaisesta kortista mahdollisen ratkaisevan tekijän – saatko nostettua juuri sen kortin, joka pelastaa sinut, vai kasvaako pino yhä suuremmaksi?
Tämä sääntö luo tasapainoa kokeneiden ja uusien pelaajien välille, kun kuka tahansa voi saada huonon noston tai voi joutua nostamaan ison pinon. Pelin ilmapiiri pysyy rentona ja hauskana, kun kaikki tietävät, että pakkaa ei pengota.
Parhaat vinkit voittamiseen
Paskahousu on enemmän taito- kuin tuuripeli. Kun omaksut muutamat perusstrategiat, pystyt ehkä voittamaan useammin:
- Pidä korkeat kortit loppuun asti, vaikka kuinka tekisi mieli käyttää niitä. Ässät ja kuninkaat kannattaa säästää, jos mahdollista. Ne voivat nimittäin auttaa sinua pääsemään eroon isoista pinoista pelin loppuvaiheessa.
- Puhdista pino oikealla hetkellä. Käytä kymppiä harkiten. Jos sinulla on isosti etumatkaa muihin pelaajiin, kympillä pino nollataan, ja voit aloittaa taas puhtaalta pöydältä.
- Varo pinoa kerryttäviä kortteja. Jos vastustajillasi on tapana pelata useita samanarvoisia kortteja, kannattaa miettiä, kannattaako yrittää nostaa niitä. Suuret pinot kun voivat olla kohtalokkaita.
- Muista erityiskortit. Pelin edetessä pidä mielessä, kuka on jo käyttänyt ässän, kuninkaan tai kympin. Tämä tieto voi auttaa sinua suunnittelemaan omat siirtosi paremmin.
Pelin muunnelmia
Paskahousu ei olisi korttipeli ilman erilaisia muunnelmia. Jokaisesta korttipelistä keksitään jossain vaiheessa hauskoja versioita, kun alkuperäinen peli on pelattu niin sanotusti loppuun. Seuraavassa esitellään joitakin suosituimmista paskahousumuunnelmista.
Valepaska eli kusihousu
Tässä muunnelmassa pelaajat voivat pelata kortin kuvapuoli alaspäin ja väittää, että kortti on jokin tietty kortti. Jos seuraava pelaaja epäilee tätä, hän voi ”katsoa” kortin. Jos ensimmäinen pelaaja valehteli, hän joutuu nostamaan pelipinon itselleen. Jos taas hän puhui totta, epäilijä nostaa pinon. Tämä lisätty bluffaamismahdollisuus tuo peliin lisää jännitystä ja taktikoinnin paikkoja.
Punamusta paskahousu
Punamusta paskahousu on toinen suosittu versio, jossa kortin väri (punainen tai musta) määrittää, mitä kortteja seuraavaksi voi pelata. Punaisen kortin jälkeen täytyy pelata musta kortti ja päinvastoin. Tämä sääntö lisää peliin haastavuutta ja myös taktikointimahdollisuuksia.
Pöytäpaska
Pöytäpaska on erikoisversio, jossa pelaajat pelaavat useampia kierroksia samalla kertaa. Jokaisella pelaajalla on kolme korttia pöydällä kuvapuoli alaspäin, ja nämä kortit pelataan viimeiseksi, kun kädessä ei enää ole kortteja. Pelaaja saa kääntää yhden näistä korteista aina, kun hänen kätensä tyhjenee. Tämä muunnelma lisää peliin arvaamattomuutta. Lisäksi tarvitaan pitkäjänteisyyttä.
Olisiko Paskahousu hyvä peli nettikasinolle?
Paskahousu voisi hyvinkin soveltua nettikasinopeliksi. Sehän sisältää sekä tuuri- että taitoelementtejä niin kuin nettikasinopelin kuuluukin sisältää. Yksinkertainen konsepti, selkeät säännöt ja erikoiskortit voisivat varmasti helposti kääntyä digitaaliseen muotoon. Erilaiset muunnelmat, kuten valepaska ja punamusta paskahousu, lisäisivät pelin monimuotoisuutta ja vetovoimaa entisestään. Tosin se, että jostakusta tulee paskahousu hävitessään, ei ehkä olisi verkossa enää niin hauskaa. Tämän pelin olennainen pointti on juurikin se, että nauretaan ja pidetään hauskaa yhdessä.
Paskahousun humoristinen ja rento luonne voisi siirtyä digitaaliseen muotoon erilaisilla hauskoilla ja vuorovaikutteisilla tavoilla. Viimeiseksi jäävä pelaaja voitaisiin esimerkiksi palkita hullunkurisella animaatiolla, jossa paskahousuhahmo pukeutuu symbolisesti hassuihin, ylisuuriin housuihin tai ”paskahousun” kruunu ilmestyy hänen päähänsä. Hauskat kommentit, kuten ”Uh-oh, näyttää siltä, että joku on matkalla paskahousuksi” tai ”Ai ai, nostit juuri ison pinon, tsemppiä”, voisivat lisätä pelaamiseen rentoa ilmapiiriä. Pelaajilla voisi olla myös mahdollisuus lähettää toisilleen hassuja paskahousuteemaisia viestejä tai emoji-reaktioita.
Pelin lopettaminen
Peli loppuu, kun kaikki pelaajat ovat päässeet korteistaan eroon, paitsi yksi, joka jää viimeiseksi kortteja kädessään pitäväksi pelaajaksi. Tämä pelaaja häviää ja hänet nimitetään paskahousuksi. Paskahousussa ei ole varsinaista voittajaa, sillä peli keskittyy siihen, kuka onnistuu välttämään viimeiseksi jäämisen.
Koska paskahousu on luonteeltaan rento ja enemmän hupipeli kuin totinen kilpailu, häviäminen ei yleensä ole suuri pettymys tai häpeä. Pelin tarkoituksena on pitää hauskaa yhdessä, ja pilke silmäkulmassa pelattaessa paskahousuksi joutuminen saattaa olla jopa hauskaa.
UKK
Voiko Paskahousua pelata kahdestaan?
Paskahousua voi pelata kahdestaan, mutta peli toimii parhaiten useamman pelaajan kanssa, jolloin strategiaa ja taktikointia voi hyödyntää monipuolisemmin. Kaksinpelissä pelin dynamiikka muuttuu, ja strategiset mahdollisuudet ovat rajallisemmat, sillä jokainen siirto vaikuttaa suoraan vain yhteen vastustajaan.
Voiko Paskahousussa laittaa Kuvakortin tyhjään pöytään?
Paskahousussa voi laittaa kuvakortin tyhjään pöytään, sillä tyhjä pöytä ei aseta rajoituksia kortin arvolle. Kuvakortit, kuten jätkät, kuningattaret ja kuninkaat, ovat erityisen hyödyllisiä tällaisissa tilanteissa, koska ne voivat nopeasti nostaa pelin tempoa ja pakottaa vastustajat harkitsemaan seuraavia siirtojaan tarkkaan.
Miten paskahousu loppuu?
Paskahousu loppuu, kun kaikki pelaajat ovat päässeet korteistaan eroon, paitsi yksi pelaaja, joka jää viimeiseksi kädessään olevien korttien kanssa. Tämä pelaaja on ”paskahousu” eli häviäjä. Pelin mielenkiintoinen piirre on, että siinä ei varsinaisesti ole voittajaa, vaan häviön välttäminen on tärkeintä.