Bubble Shooter 2 tyhjentää värikuplat pelikentästä

Bubble Shooter 2 on yksi tunnetuimmista tietokonepeleistä, jonka pelikentässä vilisee erivärisiä kuplia. Pelin ideana on tyhjentää nämä värikuplat ja se on yksinkertaisuutensa ansiosta saavuttanut lähes nostalgisen maineen.

Bubble Shooter 2:n tarkoituksena on kerätä pisteitä ja pelin läpäisy helpottuu eriväristen kuplien eliminoimalla. Tavoitteena on pudottaa kerralla mahdollisimman monta palloa, mutta jos pelaaja osuu toistuvasti ohi, saattaa pallomeri tipahtaa kohti pelin alareunaa.

Bubble Shooter 2 -historiaa

Korttipeleihin ja muihin nostalgisen pelin maineen omaaviin harrasteisiin verrattuna varsin uusi tuttavuus. Sen juuret juontavat Puzzle Bobble -pelistä, joka julkaistiin vuonna 1994 japanilaisen pelifirman toimesta. Nykyinen Bubble Shooter 2 julkaistiin puolestaan vuonna 2002 ja se on nykyään israelilaisen Ilyon Dynamics LTD -yhtiön omistama. Vuosien saatossa peli julkaistiin Applen ja Google järjestelmille ja sitä on saatavilla nykyään monen sivuston tarjoamana.

Viimeisin versio saavutti vuonna 2018 50 miljoonan latauksen rajapyykin ja se toimii mobiilisti ilmaiseksi tarjoten vaihtoehdon myös värisokeille pelaajille. Bubble Shooter 2 on saavuttanut vuosien saatossa hurjan suosionsa ja sen nostalginen maine on vakiinnuttanut paikkansa monen pelaajan sydämessä.

Bubble Shooter 2:n ominaisuudet

Bubble Shooter 2:n selkeä tavoite on helppo omaksua. Eliminoitavat pallot sijaitsevat peliruudun yläreunassa ja aloitustilanteessa palloja löytyy kuudella eri värillä. Peli arpoo yhden palloon vuorollaan ammuttavaksi ja kyseisen pallon tulee tähdätä samaa väriä vastaavan palloryppääseen, jossa on ainakin kaksi samaa väriä omaavaa palloa.

Pallo ammutaan tietokoneen hiiren avulla ja pisteitä saa sitä enemmän mitä useampi pallo putoaa. Onnistuneen ammunnan päätteeksi joskus voi alas tipahtaa muunvärisiäkin palloja, jos ne ei ole minkään muun palloon kiinnitettynä. Ruudun pallot tipahtavat kohti alareunaa tietyin väliajoin ja jos alareuna tulee saavutetuksi, peli päättyy. Pelin läpäisy saavutetaan puolestaan, kun kaikki pallot on tuhottu.

Bubble Shooter 2 verrattuna korttipeleihin

Bubble Shooter 2 on mukavaa ajanvietettä ja se tarjoaa hauskan vaihtoehdon esimerkiksi perinteisille korttipeleille. Sen yksinkertaiseen ideaan ihastuu moni pelaaja ja sen värikäs maailma piristää harmaintakin sadepäivää. Jos pelaaja on tottunut harrastamaan enemmän korttipelejä, voi hän havaita näiden pelien välillä huomattavia eroja.

Ensinnäkin Bubble Shooter 2 on ainoastaan mahdollista pelata digitaalisesti, eli sen pelaamiseen tarvitaan jonkinlainen laite. Sitä pelattiin alkujen alussa ainoastaan tietokoneella, mutta teknologian kehittyessä siihen pääsee käsiksi myös eri mobiilisovelluksilla, joten kuplia voi tuhota nykyään ajasta ja paikasta riippumatta. Pelin tarjoajat ovat optimoineet pelin laitteesta riippuen, jolloin sitä voi pelata helposti esimerkiksi älypuhelimella tai tablettitietokoneella, kunhan ympäristöstä löytyy laadukas nettiyhteys.

Korttipelejä voi pelata myös perinteisesti fyysisillä pelikorteilla, mutta niiden harrastaminen on ulottunut tukevasti myös nettiin, jossa suuri osa pelikortteilla pelaamisesta nykyään tapahtuu. Kun korttipeleissä pelivälineinä toimii klassinen korttipakka pelikortteineen, ovat Bubble Shooter 2:n huomion keskipisteenä eriväriset pallot.

Jos Bubble Shooter 2:sta verrataan esimerkiksi pasianssiin, on idean ydin molemmissa lähes sama: pelin symbolit tulee tyhjentää pelin läpäisemiseksi, mutta pasianssissa se tehdään pelikorteilla ja Bubble Shooter 2:ssa väripalloilla. Kun Bubble Shooter 2:ssa eliminoidaan palloja, tulee pasianssissa järjestellä kortteja kasasta toiseen, eivätkä ne poistu pelistä. Poikkeuksena mainittakoon Pyramidi Pasianssi, jossa 13-numeron muodostavat kortit poistetaan pelistä, jonka logiikka on lähellä Bubble Shooter 2:sta, jossa samanväriset pallot muodostavat poistettavia ryhmiä.

Bubble Shooter 2 eroaa kuitenkin pasianssista siten, että mahdolliset hutilaukaukset eivät tee pelistä hankalampaa, kun palloja ilmaantuu lisää ruudun täydeltä. Pelaajan tehdessä virheen pasianssissa, eivät korttien määrä puolestaan lisäänny ollenkaan.